Wijn is gezond, feit of fabel?

Wijn is gezond, feit of fabel?

Je hebt het misschien weleens voorbij horen komen dat een glaasje wijn elke dag gezond is voor de mens. Is dit een feit, en heeft wijn dus echt een positief effect op onze gezondheid bij de juiste hoeveelheid, of is het een fabel, en kun je je wijnconsumptie beter beperken? En hoeveel glazen per dag zorgen dan voor het beste effect op je gestel? In deze blog krijg je antwoord op deze prangende vragen.

Is witte wijn goed voor je?

Witte wijn kan een positief gezondheidseffect hebben, onder andere door de aanwezigheid van resveratrol. Deze antioxidant die veel in de schil van druiven voorkomt heeft namelijk een stimulerend effect op het lichaam, waarbij het het uithoudingsvermogen verhoogt. Daarnaast helpt het bij het beschermen van het hart. Hoe gezond witte wijn is, hangt dus af van de hoeveelheid resveratrol die erin zit, maar vooral Spaanse en Franse wijnen blijken rijk gevuld te zijn met dit stofje. Echter, voor elke wijn geldt, het is alleen gezond zolang het met mate gedronken wordt.

Is rode wijn goed voor je?

Een glaasje rode wijn heeft ook een positief effect op het menselijk lichaam, aangezien het de kans op een verkoudheid kan verminderen met wel vijftig procent, zoals is gebleken uit een onderzoek van de Harvard School of Public Health. Ook hierbij is er sprake van de stof resveratrol. Deze stof blijkt diverse processen in werking te zetten, zoals een lagere kans op gehoorverlies bij een langdurige blootstelling aan lawaai. Daarnaast zou rode wijn bescherming bieden tegen een aantal vervelende oogaandoeningen.

Andere belangrijke werkingen van rode wijn zijn het beschermen tegen hart- en vaatziekten, verminderen van de kans op Alzheimer, longkanker, vernauwde bloedvaten en niersteenvorming en veroorzaken van een toename in de gevoeligheid voor insuline. Door rode wijn dus met mate te drinken, kun je van een aantal aantrekkelijke gezondheidsvoordelen genieten.

De gezondste rode wijn

Zowel rode als witte wijn blijkt dus gezond te zijn, maar welke soort rode wijn is nou het gezondst? Wanneer je een gezonde rode wijn wilt kiezen, moet je zoeken naar een soort met een hoog gehalte aan polyfenol. Het ligt uiteraard aan het soort gezondheidseffect dat je zoekt, maar polyfenol is een antioxidant die de strijd aangaat met vrije radicalen. Deze vrije radicalen brengen schade aan aan celweefsel en bevorderen tevens de veroudering van cellen. Polyfenol heeft zodoende een verjongend effect op je lichaam.

Rode wijnen die veel van deze stof bevatten, komen bijvoorbeeld uit het zuiden van Frankrijk en uit Sardinië in Italië. Deze rode wijnen zijn met name effectief bij het voorkomen van cardiovasculaire problemen. De Pinot Noir is een voorbeeld van zo’n effectieve rode wijnsoort, die tevens het risico op kanker verkleint en de bloedsuikerwaarden stabiliseert.

De rode wijnen die zulke gezondheidseffecten veroorzaken, zijn droge en donkere wijnen in plaats van lichtere en zoetere wijnen. Over het algemeen geldt dus dat hoe donkerder en droger de rode wijn is, hoe meer positieve effecten het heeft op je lichaam als je het een keer per dag drinkt.

Hoeveel glazen wijn drinken per dag is gezond?

Zoals met alles geldt, is wijn alleen gezond als je het met mate consumeert. Bovendien heeft alcohol in grote hoeveelheden ook veel nadelige gevolgen voor je lichaam. Toch blijft het de vraag in welke mate wijn dan acceptabel en gezond is. Immers eten Fransen veel verzadigde vetten en toch komen hier opmerkelijk minder hartaanvallen voor.

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat één glas rode wijn per dag een veilige keuze is, mits je dit afwisselt met ongeveer twee alcoholvrije dagen in de week die niet gelijk na elkaar plaatsvinden. Een normaal glas wijn is circa 100 tot 125 cc, oftewel een derde tot maximaal de helft van een wijnglas. Als je deze hoeveelheden aanhoudt, moet je volgens diverse onderzoeken in een veilige zone verkeren. Zo kun je genieten van een heerlijk wijntje, waarnaast je tegelijkertijd wellicht van een aantal aantrekkelijke gezondheidsvoordelen profiteert.

De voordelen van alcoholvrije wijn

In de gedachte van een “healthy lifestyle”, waar veel mensen zich tegenwoordig op richten, wordt ook minder alcohol geconsumeerd. Om hierop in te spelen, bieden wij een assortiment van lekkere en gezonde alcoholvrije wijn aan, waaronder alcoholvrije rode en witte wijn en alcoholvrije rosé vallen. Daarnaast bieden wij nog biologische wijn en vegan wijn aan en ook de alcoholvrije mousserende wijn ontbreekt niet aan het aanbod.

Ook wanneer er echt iets te vieren is, kun je bij ons terecht voor onze alcoholvrije champagne en alcoholvrije prosecco. Met onze handige champagnedoppen kun je deze gemakkelijk uit de fles inschenken en uitserveren aan je gasten. Voor grote gezelschappen krijg je bij ons overigens pakketvoordeel, wat jouw feestje nog leuker maakt. Kom alles te weten over de oorsprong van alcoholvrije prosecco, cava en champagne in onze AFD blog.

In het kader van alcoholvrije dranken kun je ook een aantal alcoholvrije cocktails inslaan, zoals een alcoholvrije Mojito of een andere virgin cocktail. En wat weet jij over een alcoholvrije gin? Lees hier alles over in onze AFD blog! Al deze alcoholvrije drankjes komen ook van pas als je zwanger bent, maar toch lekker mee wilt feesten.

Conclusie: is wijn gezond?

Niet alleen witte, maar ook rode wijn is dus gezond voor je door de diverse stoffen die hierin verwerkt zitten, zoals resveratrol en polyfenol. Deze stoffen zorgen namelijk voor het voorkomen van cardiovasculaire problemen, het bestrijden van vrije radicalen en nog veel meer. Het beste kun je hierbij kiezen voor een droge en donkere rode wijn, aangezien deze de meeste gezondheidsvoordelen lijkt op te leveren.

De acceptabele en gezonde hoeveelheid wijn is één glaasje per dag uit een normaal wijnglas. Dit moet je overigens wel afwisselen met twee alcoholvrije dagen elke week die niet direct na elkaar vallen. Beperk je jouw wijnconsumptie tot binnen deze grenzen? Dan ervaar jij waarschijnlijk een aantal aantrekkelijke gezondheidsvoordelen. Je kunt ook altijd nog kiezen voor een alcoholvrij alternatief om je alcoholgebruik helemaal te beperken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *